introductiecursus pranayama

vanaf 20 januari/ 10.15 uur
- - -

4 weekse introductiecursus pranayama (Nederlands)

Aanvangstijd 10.15-12.15
Duur 4 op eenvolgende weken/lessen.
Benodigde ervaring minimaal 6 maanden Iyengar Yoga
Docent Marianne Defesche
Aantal deelnemers minimaal 5, maximaal 8

Over Pranayama…
Het woord ‘Pranayama’ komt van het Sanskriet ‘prana’, dat ‘energie’ of ‘levenskracht’ betekent, en ‘yama’, dat ‘beheersen’ of ‘reguleren’ betekent. Bij Pranayama leer je de verbinding tussen lichaam en geest te onderzoeken door uit de adem geabsorbeerde energie gericht te leiden.
De fysieke voordelen van asanabeoefening (het strekken en versterken van het lichaam middels yogahoudingen) zijn alom bekend. Pranayama (beheersen van de ademhaling) is ook van grote invloed op lichaam en geest, maar er wordt minder aandacht aan besteed, misschien omdat het een rustigere en meer naar binnen gerichte manier van oefenen is.
Pranayama helpt je bij het verbeteren van je yogahoudingen en brengt mentaal meer rust (kalmeert de geest).
Het leren werken met je adem vergt geduld en zorgvuldigheid. Daarom is het belangrijk het van een ervaren yogadocent te leren. Binnen de Iyengar yoga introduceren we Pranayama op het moment dat je goed bekend bent met de fysieke houdingen (asana’s). Het beoefenen van asana’s versterkt het lichaam om zo de stabiliteit en ruimte te creëren die je voor Pranayamabeoefening nodig hebt.
Je moet dus goed de borstkas kunnen openen en je rompspieren zo ontwikkeld hebben dat je op een ontspannen manier de borstkas geopend kunt houden, zowel liggend als zittend. Het is heel inspannend om je te focussen op de juiste houding en tegelijkertijd je adem te reguleren, en daarom is Pranayama niet geschikt voor beginnende yogabeoefenaars. We raden aan pas met Pranayama te beginnen als je minimaal 1 jaar yoga beoefent en/of goed in staat bent om ruimte te creëren in je lichaam voor je adem, zoals je dat leert in de gewone yogalessen.

Let op! Voor deze cursus dien je thuis wekelijks een aantal pagina’s door te lezen en te oefenen. Houd rekening met ca. 1 uur zelfstudie per week. De eerste 20 hoofdstukken van het cursusboek komen aan de orde (ca. 150 pagina’s).

Cursus inhoud — Uitleg over het 8-voudige pad binnen de yoga — Wat is Prana en pranayama — Pranayama en het ademhalingssysteem — Zitten en liggen — Mudras en bandhas — Ujjayi en viloma pranayama

Kosten € 85,-* 
 *Inclusief boek ‘Light on pranayama’ van B.K.S. Iyengar (Engelstalig).

Inschrijven kan tot 1 week voor de startdatum, na betaling van het cursusgeld is je plek gegarandeerd. Inschrijven is alleen mogelijk voor 4 lessen. Indien je tussentijds stopt vindt géén restitutie van het lesgeld plaats. – – –

---

---

Actueel

Yoga Maastricht
Volksplein 32
6214 AM Maastricht
info@yogamaastricht.nl